Šiulaikiška mokyklos klasė

Patarimai, kaip įrengti specialius poreikus turintiems mokiniams pritaikytą klasę

Mokyklose ar kitose edukacinėse aplinkose, nemažai iššūkių kyla visiems mokiniams, o ypatingai tiems, kurie turi specialių poreikių, t.y. sutrikusio vystymosi vaikams ir pan. Kuomet sistema nėra pakankamai lanksti ir verčia specialius poreikius turinčius vaikus prisitaikyti prie mokyklos standartų - situacija dar labiau pabloginama, o sutrikimų simptomai paūmėja. Reikia suvokti vieną - patį svarbiausią dalyką: specialius poreikius turintiems vaikams pritaikyta mokyklos aplinka puikiai tinka ir visiškai sveikiems vaikams, tačiau standartinė edukacinė aplinka netinka specialius poreikius turintiems vaikams.

Specialiems poreikiams pritaikytos klasės pranašumas

Specialius poreikius turintiems vaikams pritaikytas mokyklos interjeras - puikiai tinka visiems. Vystymosi sutrikimus turintiems vaikams svarbiausia yra maksimalus aplinkos aiškumas bei struktūra. Akivaizdu, kad toks interjeras idealiai tiks ir sveikiems mokiniams bei mokyklos personalui. Žemiau pateikiame kelis labai naudingus patarimus, kurie padės įrengti bei pritaikyti klasę specialius poreikius turintiems mokiniams.

Mokyklos interjeras

1. Į zonas paskirstyta klasė

Specialius poreikius turintiems vaikams pritaikyta klasė privalo turėti atskiras - skirtingiems mokymosi būdams pritaikytas erdves. Padalinkite klasės erdvę į mažesnes zonas, pavyzdžiui individualaus darbo zoną, grupinio mokymosi zoną ir pan. Sutrikusio vystymosi vaikams dažnai sunku ilgą laiką išlaikyti dėmesio koncentraciją ir susidomėjimą vienu objektu, tai galima išspresti keičiant veiklos zonas klasėje - vienos pamokos metu.

Visos klasės užsiėmimai yra produktyviausi, kuomet visi mokiniai sėdi veidu į rašymo lentą. Taip aiškiai identifikuojama, kur privalo būti koncentruojamas visas dėmesys. Kuomet ateina laikas individualioms užduotims, dauguma mokinių pageidauja atsiriboti nuo aplinkos, atsisėsti nuošaliau ir maksimaliai susikaupti. Tai galima padayti naudojant pastatomas ir stalo pertvaras, kurios akimirksniu sukuria privačią erdvę.

2. Daug skirtingų darbo ir mokymo vietų

Individualiai adaptuotas mokymas tampa žymiai lengvesniu, kuomet edukacinėj aplinkoje yra skirtingų sėdimų vietų pasirinkimas. Tokiu atveju, mokinys gali pasirinkti mokymosi vietą, kurioje jam patogiausia ir geriausia susikaupti, pavyzdžiui fotelis, sofa ar treniruoklis - dviratis.

Alternatyvaus sėdėjimo baldai
Kiekvienam žmogui yra naudingas įvairus sėdėjimas. Tai ypač pasakytina apie vaikus, kuriems nusėdėti vienoje vietoje - ramiai beveik neįmanoma. Aktyviose klasėse vaikams leidžia judėti tiek, kiek jie nori. Tai mažina jų irzlumą, mažina energijos pertekliių kūne. Balansinės kėdės ir balansiniai kamuoliai yra puikios alternatyvos standartiniems sėdimiems baldams.

Reguliuojamo aukščio mokyklinis stalas
Galimybė keisti mokymosi padėtį tarp sėdimos ir stovimos - itin naudinga mokiniams. Reguliarus pozicijos keitimas gerina kraujo cirkuliaciją, didino energijos kiekį bei leidžia maksimaliai susikaupti. Reguliuojamo aukščio mokykliniai stalai - vieni universaliausių ir daugiausiai naudos sveikatai suteikiančių baldų.

Pastatomos pertvaros
Ant grindų pastatomos pertvaros - akustinės sienelės , tai universalūs, lengvai perkeliami ir privačias mokymosi aplinkas akimirksniu sukuriantys interjero elementai. Plonos ir lengvos konstrukcijos akustinę sienelę mokinys gali patogiai persinešti į reikiamą vietą. Pastatomos pertvaros leidžia sukurti kambario kambaryje efektą, t.y. visiškai uždaras zonas patalpoje.

Mokytoja ir mokinė mokyklos klasėje

Optimaliai įrengtoje mokyklos klasėje turėtų būti:

  • Stalų grupės komandiniam darbui
  • Vietos indvidualiam darbui
  • Zona aktyviam bendravimui
  • Sofos skaitymui bei atsipalaidavimui
  • Atskira patalpa/zona individualioms pamokoms
Pamoka modernioje mokykloje

3. Baldai skirtingiems užsiėmimams 

Grupinio darbo stalai
Vienoje klasės pusėje sustatykite didelius stalus arba mažesnių stalų grupes - sukurkite komandiniam darbui pritaikytą zoną. Grupiniai užsiėmimai yra itin naudingi mokiniams, be to, tokių užsiėmimų metu, mokytojams žymiai lengviau kontroliuti situaciją ir suteikti pagalbą, kai jos prireikia.

Skaitymo kampelis
Vystymosi sutrikimų turintys mokiniai, dažnai, labiau susikaupia kuomet sėdi minkštai ir maksimaliai patogiai, pavyzdžiui sėdmaišyje arba ant sofos. Maža to, minkšti baldai puikiai slopina triukšmą, todėl klasėje bus tyliau ir ramiau.

Susirinkimo vieta
Didelis ir platus kilimas - puiki vieta visiems mokiniams susirinkti drauge - pavalgyti vaisų ar pažaisti žaidimų.

Papildomi baldai ir priedai, neskaitant mokyklinių kėdžių ir stalų, kurie turėtų būti klasėje

  • Pastatomos pertvaros - akustinės sienelės
  • Mokyklinės kėdės su apvaliomis kojomis
  • Klausą saugančios apsauginės ausinės
  • Sudedamas treniruoklis su pedalais
  • Supynės kojoms
  • Juslinės pagalbos priemonės
  • Kilimai

4. Slopinkite garsą bei triukšmą

Gera mokyklos klasės akustika sukuria malonų interjero klimatą bei aplinkos jaukumą, kuris ramina ir mokinius, ir mokytojus. Norint pagerinti patalpos akustiką - naudokite medžiaginiais audiniais aptrauktus minkštus baldus ir kitus triukšmą slopinančius elementus, tokius, kaip užuolaidos, pagalvėlės, kilimai, sėdmaišiai ir pan. Sieninės akustinės plokštės laužo garso bangas ir neleidžia joms sklisti atsimušus nuo sienos.

Ant visų klasėje esančių kėdžių kojų užmaukite grindis apsaugančius ir garsą slopinančius antgalius arba sumontuokite ratukus. Į grindų paviršių besibraižančių kėdžių garsas yra vienas pagrindinių triukšmo šaltinių - ypatingai mokyklose. Kai kuriems vystymosi ar dėmesio sutrikimus turintiems vaikams, norint produktyviai mokytis, būtina visiška tyla - tokiems vaikams vertėtų naudoti apsaugines vaikiškas ausines

Dvi mergaitės klasėje, pamokos metu
Du vaikai skaito knygas

5. Optimizuokite apšvietimą

Mirksinčios fluorescencinės lempos - erzina visus ir visada. Pakeiskite seno tipo fluorescencinį apšvietimą šiuolaikišku ir patikimu, reguliuojamu LED apšvietimu. Minimalizuokite aštrių - ryškių šešėlių kiekį patalpoje, jie blaško dėmesį. Verta įrengti kelis šviesos šalitnius vienoje patalpoje tam, kad apšvietimas būtų tolygus. Maksimaliai išnaudokite natūralią šviesą.

PATARIMAS! Patalpą dekoruokite naudodami prislopintas žemės spalvas, pavyzdžiui žalios bei rudos spalvų atspavius. Šios spalvos neblaško mokinių dėmesio ir sukuria mokymosi procesams idealiai tinkančią atmosferą.

6. Juslinės pagalbos priemonės

Specialius poreikius turintiems vaikams pritaikytoje klasėje, nepakeičiami priedai yra juslinės pagalbos, motoriką lavinančios ir stresą mažinančios priemonės. Šios priemonės galėtų tapti standartu įrengiant bet kurią klasę, bet kurioje mokykloje - jos visur bus reikalingos ir naudojamos. Nevaržykite ir nereguliuokite tokių priemonių naudojimo, leiskite patiems mokiniams nupsręsti.

Mokinė mokosi klasėje

Edukacinės aplinkos dizainą kurkite tinkamai - nuo pat pradžių

Mokyklos interjero pritaikymas specialius poreikius turintiems mokiniams turi prasidėti kuriant patalpos ar pastato dizainą. Būtina turėti omenyje, koks mokinių elegesys bus būdingas tam tikroms zonoms ir patalpoms. Ilgas ir uždaras koridorius specialius poreikius turintiems vaikams reiškia vieną - bėgti, todėl jie gali pasimesti ir nesuprasti, kodėl koridoriuje jiems neleidžiama bėgioti. Valgykla arba valgomasis - didelė ir šviesi patalpa, kuri provokuoja intensyviam bendravimui ir garsiems pokalbiams. Ši patalpa turi būti aprūpinta akustiniais elementais tam, kad joje neįsivyrautų triukšmo chaosas. Kiekvieno rimto viešbučio registratūroje apšvietimas yra prislopintas, naudojami kilimai ir minkšti baldai - visa tai tam, kad būtų sukurtas ramybės ir jaukumo įspūdis, lygiai toks pat požiūris turi būti taikomas kuriant specialius poreikius turintiems vaikams tinkantį mokyklos interjerą.

Praktiniai patarimai specialius poreikius turintiems vaikams pritaikytai mokyklai

  • Užrašykite dienotvarkę. Tiksliai paaiškinkite pamokos tikslą ir būsimas užduotis tam , kad mokiniai tiksliai žinotų, ko iš jų tikimąsi šioje - konkrečioje pamokoje.

  • Tvarka ir dar kartą tvarka. Vystymosi ir dėmesio sutrikimus turintiems vaikams labai patinka, kai viskas, ką jie naudoja turi savo vietą. Aiškiai etiketėmis sužymėtas daiktų saugojimo sprendimas - betvarkę sumažins iki minimumo. Bet koks prie vaikus esantis daiktas gali blaškyti dėmesį, tačiau, jei tas pats daiktas bus įdėtas į dėžę - blaškymo efektas bus ženklia sumažintas.

  • Paskirstytos sėdimos vietos. Specialių poreikių turintiems vaikams yra sunku pasirinkti, kur jie sėdės pamokos metu. Pasirinkimo procesas jiems kelią papildomą stresą ir diskomfortą. Dėl šios priežasties mokytojui verta tiksliai sužymėti, kur kuris mokinys sėdės pamokos metu.
  • Pagalba laikui suvokti. Unikalaus dizaino laikmatis, kuris rodo, kiek tiksliai lieka laiko iki pamokos pabaigos - labai naudingas priedas. Šis laikrodis labai aiškiai mokiniams nusako, kiek laiko dar iš jų bus tikimąsi maksimalios dėmesio koncentracijos.

  • Neeksponuokite mokinių darbų. Bent jau ne tose vietose, kur gali susidaryti mokinių grūstis, pvz. prie mokytojo stalo ir pan. Geriau perkelkite mokinių darbus į klasės patalpos galą, ten papildomai pastatykite akustines sieneles, kurios veiksmingai slopins iš ten sklindantį triukšmą.

  • Kvalifikuotas personalas. Tinkamo interjero įrengimas yra tik dalis mokyklos pritaikymo specialius poreikius turintiems vaikams. Profesionalus, maksimaliai apmokytas, atsakingas personalas yra būtinas tam, kad edukaciniai procesai vyktų kokybiškai bei optimaliai.

Apibendrinimas

Edukacinės aplinkos pritaikymas specialius poreikius turintiems vaikams yra naudingas visiems mokiniams ir mokyklos personalui. Paprasčiausias žingsnis yra klasės padalinimas į atskiras zonas - taip mokiniams suteikiama laisvė rinktis vietą, kurioje jie pageidauja atlikti savo užduotis. Mokymosi patalpos interjero funkcionalumas - ne ką mažiau svarbus. 

Padėsime pritaikyti mokyklą specialius poreikius turintiems vaikams!
Reikia įkvėpimo, pagalbos bei patarimo įrengiant maksimaliai funkcionalų ir individualiems poreikiams pritaikyta sprendimą? AJ Produktai projektinių pardavimų komandos profesionalai su džiaugsmu Jums padės!

Skambinkite mums +370 610 33503.

Klauskite mūsų

Dažniausiai Užduodami Klausimai (D.U.K.)

Specialių poreikių vaikams pritaikyta mokykla, tai mokykla, kurios interjeras, eksterjeras, personalas bei edukaciniai procesai yra pritaikyti vaikams, kurie turi bet kokių specialiųjų poreikių - nepriklausomai nuo tikslios daignozės.
  • Koncentracija
  • Dėmesio išlaikymas
  • Bendravimas su aplinkiniais
  • Socialinių kodų suvokimas
  • Mokymąsis ir atmintis
  • Kūno motorika
  • Saviraiška per rašybą bei kalbą
  • Planavimas ir rūšiavimas
  • Gebėjimas skirti tai, kas yra svarbu ir kas ne
  • Impulsyvumo kontrolė
ASHD, ADD, AST (autizmo spektro sutrikimas), Tourette sindromas, OKS (obsesinis kompulsinis sutrikimas) ir kalbos sutrikimai, pvz. disleksija ir diskalkulija.
ADHD, ASD ir Tourette sindromas.