Konstruktyvaus kritikavimo ir kritikos priėmimo menas
Kas yra kritika?
Kritika, tai sąvoka, kuri daugeliui žmonių skamba atgrąsiai ir nėra maloni. Tame nėra nieko keisto, nes niekam nepatinka būti kritikuojamam. Pasak žodyno, kritika reiškia kitų asmenų klaidų ir netinkamo elgesio nurodymą bei įvardinimą. Antroji šio žodžio reikšmė – vertinamoji privalumų ir trūkumų apžvalga. Trumpiau tariant, kritika yra vieno ar kelių asmenų išsakytas kito asmens darbo, kūrybos, pasirodymo įvertinimas. Kritika gali būti ir pozityvi, ir negatyvi. Dažnai vietoje žodžio kritika yra naudojama sąvoka grįžtamasis ryšis, kuri skamba ženkliai draugiškiau daugumos žmonių ausims.
Kodėl reikia kritikuoti?
Kuomet kritika išsakoma tinkamai ir mandagiai, tai sudaro galimybę mokytis, tobulėti ir geriau atlikti savo darbą. Mes per dažnai elgiamės pagal savo suformuotus įpročius, būtent dėl šios priežasties grįžtamas ryšis, iš kolegų ar vadovo, yra itin svarbus. Aplinkiniai, darbo metu, mato tai, ko mes patys negebame pastebėti.
Lygiai tokios pačios taisyklės taikomos ir kritikavimui. Jūsų tinkamai išsakyta kritika kolegai ateityje gali tik sustiprinti judviejų ryšius. Smulki darbo procesų korekcija gali palengvinti darbo eigą ir sukurti naudą visiems. Nebijokite įvardinti to, kas Jūsų manymu galėtų būti daroma kitaip ar geriau, tačiau tai darykite su maksimalia pagarbą ir neįžeisdami kelegų jausmų.
Kaip kritikuoti?
Prieš kritikuodami, labai gerai apgalvokite, kokią informaciją norite pateikti kolegai. Ar Jūsų pasirinkta tema, objektas yra tinkami kritikai, o galbūt tai tik Jūsų asmeninis nepasitenkinimas reiškiniu ar darbo procesu? Paklauskite savęs, ką Jūs galėtumėte padaryti tam, kad situacija pasikeistų į teigiamą pusę.
Pagrindinis kritikos tikslas – padėti kritikuojamam asmeniui patobulėti. Itin svarbu siūlyti pakeitimus, kurie tikrai veikia, o nėra tik Jūsų vaizduotės vaisius. Nurodydami į procesus, kurie Jūsų supratimu turėtų būti atliekami kitaip, privalote tiksliai paaiškinti šio siūlymo priežastis ir būti pasiruošę diskusijai su kolega. Gali būti, kad norint pasiekti teigiamų pokyčių, Jūsų asmeninių ir Jūsų kolegų pastangų nepakaks, į procesą teks įsitraukti vadovams. Norint, kad Jūsų darbo aplinka būtų kūrybiška bei saugi, būtina išmokti išklausyti, išgirsti ir suvokti aplinkinių požiūrį.
Kritkuodami omenyje turėkite tai:
- Girti ir skatintį žmogų galima viešai, tačiau kritikuoti reikia privačiame pokalbyje.
- Konstruktyviai kritikuodami susikoncentruokite ties posityvia proceso puse.
- Niekuomet nepereikite į asmeniškumus ir išlikte objektyvūs.
- Atminkite, kad kritika tai būdas padėti savo kolegoms būti geresniais ir patobulėti.
- Pokalbį užbaikite pozityvia gaida!
Kaip priimti kritiką?
Kaip reaguojate į Jūsų atžvilgiu išsakytą kritiką? Supykstate ar nuliūstate? Galbūt gebate ramiai išklausyti tai, kas Jums sakoma? Visų svarbiausia, pasistenkite kritikos nepriimti per daug asmeniškai ir įsiklausykite į įvardintus faktus. Pasitikslinkite, jei galvojate, kad išsakyta kritika Jums nėra pilnai suprantama. Kuomet pilnai suvokiate kas tiksliai yra kritikuojama – išanalizuokite gautą informaciją. Jūs turite pilną teisę atsakyti į išsakytą kritiką vėliau, o ne tik ją išklausius. Tai dažnu atveju yra labai gera strategija, ypač tais atvejais kai kritikavimo procesas per daug įkaista. Būkite sąžiningi su savimi. Atsakykite sau – išsakyta kritika yra pateisinama ar nesąžininga mano atžvilgiu? Niekada nepulkite į asmeniškumus.
Kritikuokite į akis
Niekuomet nekritikuokite žmogaus už akių ir jokiu būdu neapkalbinėkite jo darbo ir asmeniškai jo su kitais. Tai ne tik nepagerins santykių bei procesų, o sukurs dar didesnę trintį tarp kolegų ir įžiebs konfliktus. Daug žmonių jaučia didžiulį diskomfortą kritikuodami kitus, tačiau jie privalo išsakyti savo nepasitenkinimą. Kalbėkite asmeniškai su tuo žmogumi, kuriam Jūsų kritika yra skirta, paaiškinkite priežastis, leiskite kitam asmeniui išsakyti savo nuomonę – pabandykite rasti sprendimą kartu. Jei jaučiate, kad Jūsų individualių pastangų neužtenka - kreipkitės į vadovą.
Savo darbo aplinkoje kritiką paverskite įpročiu
Dedramatizuokite kritiką, o grįžtamąjį ryšį paverskite įpročiu. Padrąsinkite aplinkinius, kuomet pastarieji padarė kažką gerai, tačiau nedelsdami įvardinkite padarytą klaidą. Paklauskite negatyvaus reiškinio priežasties, dažnu atveju negatyviems reiškiniams yra paaiškinimai. Kolegoms tarpsuavyje bedraujant atvirai ir be užuolankų – nesusipratimų ir konfliktų kiekis sumažėja iki minumumo.
Prieš kritikuojant, vertėtų išsiaškinti kada tiksliai tą padaryti būtų geriau – asmeninio susitkimo metu ar reguliariai, kasdien, pavyzdžiui geriant rytinę kavą. Visuomet demonstruokite pagarbą kitam ir net jei Jūs asmeniškai gerai priimate kritiką, tai visiškai nereiškia, kad Jūsų kolegai tą padaryti yra taip pat lengva. Empatijos demonstravimas kuria tegiamą darbo aplinkos klimatą.
Daugiau apie darbo aplinkas galite pasiskaityti čia
Patarimas! Sumuštinio metodas
Paprastas, tačiau puikiai veikiantis metodas. Pokalbį pradėkite pozityvia tema. Vėliau išsakykite konstruktyvią kritiką, o pokalbį užbaikite pozityviai.
Esant esminiams trūkumams ir nesutarimams
Jei Jūsų išsakoma kritika liečia pačias jautriausias darbo aplinkos temas, tokias, kaip persekiojimas, žeminimas ar saugumas – privalote informuoti savo vadovą. Jūs, kaip vadovas, susiformavus tokiai problemai, privalote kreiptis į Personalo skyrių bei teisės konsultantus.
Apibendrinimas
Kritika gali būti pozityvi ir negatyvi. Grįžtamąjį ryšį paverskite kasdieniniu įpročiu Jūsų darbo aplinkoje. Išsakykite tik konstruktyvią ir gerai apgalvotą kritiką. Prieš išsakydami kritiką, pilnai įsitkinkite, kad šią kritiką išsakyti yra būtina. Visuomet išsakykite daugiau pozityvios kritikos, nei negatyvios. Kritikuojami nepriimkite visko per daug asmeniškai. Įvertinkite, ar Jums išsakyta kritika yra pelnyta ir ar ji gali daryti teigiamą įtaką darbo procesams.