Štai kaip galima pelnyti pripažinimą savo darbovietei: „Pradėkite nuo tyrimo“
Daugeliui žmonių biuras yra antri namai – tai vieta, kur jie praleidžia daugiausia laiko. Todėl galima drąsiai teigti, kad darbovietes reikia projektuoti taip pat rūpestingai ir apgalvotai, kaip ir mūsų namus.
Pastaraisiais metais įžvalga, kad biuras yra ne tik darbo vieta, bet ir didesnės visumos dalis – įgauna vis daugiau palaikymo.
Įmonės „Castellum“ darbo vietos specialistė Heléne Lidström turi bene daugiausiai tiesioginės patirties, kaip pertvarkyti darbovietę laikantis šio požiūrio. Būdama Švedijos rinkodaros vadove didelėje pasaulinėje IT bendrovėje, ji suprato, kad per dešimtmečius technologijos iš pagrindų pakeitė žmonių kasdienį gyvenimą, bet mūsų darbovietės atsiliko nuo šio progreso:
– Mūsų biurai vis dar atrodė taip pat, kaip ir laidinio telefono laikais, – pasakoja ji.
– Bet iš tikrųjų taip nebuvo. Problema buvo ta, kad turėjome 600 darbuotojų ir tiek pat rašomųjų stalų , nors vienu metu jų būdavo užimta vos 30 procentų. Mes tiesiog neoptimizavome erdvės pagal savo poreikius.
Raktinis žodis – įvairovė
Heléne Lidström, pasiūliusi radikaliai pakeisti biurus, kad padidėtų darbuotojų gerovė ir našumas, iš pradžių susilaukė skeptiškos reakcijos ir dvejonių. Todėl, siekdama geriausių rezultatų, ji stengėsi dirbti remdamasi moksliniu pagrindu.
– Įgyvendindama šį projektą daug dirbau su sveiko proto lėkštės modeliu – teorija, anot kurios sėkmingai proto veiklai būtini septyni komponentai: miegas, fizinis aktyvumas, susikaupimo laikas, mąstymo laikas, socialinė sąveika, žaismingumas ir poilsis. Be to, atlikome išsamią poreikių analizę, kad išsiaiškintume, kokie yra mūsų darbuotojų poreikiai ir troškimai.
Sveiko proto lėkštės modelį, kurio pavadinimas pasiskolintas iš klasikinio geros mitybos lėkštės modelio, sukūrė du Amerikos tyrinėtojai David Rock ir Daniel Siegel, remdamiesi prielaida, kad gerai smegenų sveikatai ir gyvenimo pusiausvyrai reikia septynių kasdienių sudedamųjų dalių arba veiklos. Svarbiausia įvairovė – juk dauguma kasdien nevalgome to paties maisto.
Pavyzdžiui, miegas yra labai svarbus, tačiau tam, kad smegenys gerai veiktų, mums taip pat reikia laiko neblaškomai susikaupti, taip pat galimybės „pažaisti“ ar priimti naują patirtį be išankstinio nusistatymo.
Be to, kiekvieno asmens poreikiai skiriasi ir laikui bėgant gali keistis. Kaip pabrėžė Daniel Siegel, reikėtų stengtis kasdien atlikti visą veiklų spektrą net ir trumpomis dalimis.
Biuro aplinkoje tai galima įgyvendinti įrengiant skirtingas zonas, pritaikytas skirtingam darbui. Kūrybiniai susitikimai dažnai vyksta sėkmingiau, kai dalyviai gali susiburti nevaržančioje ir patogioje aplinkoje, o susikaupimo reikalaujančiam darbui reikia daugiau atskirų erdvių.
– Kuriant įvairias zonas, manau, svarbu išdrįsti pasirinkti skirtingas medžiagas skirtingiems kambariams, pvz., laminatą, RAL spalvas, baldų apmušalus ir užuolaidas. Jos suteiks aiškumo, kam skirta kiekviena zona, tačiau drauge gali prisidėti prie bendro įspūdžio kūrimo, – teigia „AJ Produktai“ projektų pardavimo specialistas Philip Götesson.
Jis pabrėžia, kad lankstumą ir įvairovę galima kurti ne vien skirtingomis zonomis.
– Daugeliui didžiąją darbo dalį sudaro susitikimai. Tačiau, žinoma, susitikimų būna įvairių. Dažniausiai susitikimuose dalyvauja 2–4 dalyviai, o tam puikiai tinka mažesnis susitikimų kambarys. Taip pat svarbu turėti dar mažesnių kambarių telefoniniams pokalbiams, kur galima nueiti ir paskambinti telefonu ar sudalyvauti vaizdo skambutyje. Siekiant padidinti lankstumą, geriau neleisti šių kambarių rezervuoti.
Jis taip pat mano, kad, atsižvelgiant į atliekamą užduotį, svarbu pasirinkti darbo vietą ir darbo padėtį.
– Trumpą darbą kuo puikiausiai galima atlikti ir ant akustinės sofos ar staliuko nešiojamajam kompiuteriui, – sako jis.
„Naujasis biuras“ tapo tarptautine sensacija
Heléne Lidström padėjo paversti biurą, kuriame darbuotojai turėjo tik po savo darbo stalą ir posėdžių sales, į skirtingų zonų ir susitikimo erdvių biurą, atitinkantį daugelio poreikius. Jame turėjome „Parką“ tiems, kas norėjo dirbti atviroje ir prieinamoje aplinkoje tarp žalumos ir aplinkinių bruzdesio, „Biblioteką“ tiems, kam reikėjo tylios aplinkos, ir „Sporto barą“, kuriame nuolat sklido muzika iš įmontuotų garsiakalbių. Netrukus šis biuras tapo tarptautine sensacija.
Heléne Lidström ir jos kolegoms buvo greitai patvirtinta, kad jie pertvarko darbovietę teisinga linkme:
– Staiga pasipylė tokie apdovanojimai, kaip Geriausia darbovietė Švedijoje ir Stilingiausias Švedijos biuras, ir pas mane pradėjo plūsti lankytojai iš viso pasaulio, – pasakoja Heléne Lidström.
Siekdama nustatyti, ar naujasis biuras iš tikrųjų turi poveikį darbuotojų gerovei ir našumui, bendrovė įvertino darbuotojų patirtį, ir jų darbo rezultatus.
– Darbovietėje retai galima pastebėti reikšmingą pasitenkinimo ir veiklos rezultatų padidėjimą, bet mūsų atveju taip ir buvo. Pasisekė.
Heléne Lidström iki šiol vadovaujasi sveiko proto lėkštės modeliu beveik visuose projektuose, kuriuose ji dalyvauja:
– Kurti tvarią darbovietę, kurioje klestėtų tiek kūnas, tiek protas, remiantis moksliniais tyrimais.
Septyni sveiko proto lėkštės modelio faktoriai
- Miegas
Miegant, smegenys ilsisi ir įsisąmonina tai, ko išmokome ir patyrėme per dieną. - Fizinis aktyvumas
Fizinis aktyvumas įvairiais būdais stiprina smegenų sveikatą ir turi teigiamos įtakos miegui. - Susikaupimo laikas
Kai uoliai susitelkiame į užduotį – tikslingai ir be jokio blaškymosi – mūsų smegenys turi galimybę užmegzti tvirtus ryšius. - Apmąstymo laikas
Tylus apmąstymas ir susitelkimas į patirtus įspūdžius, jausmus bei mintis gali padėti sustiprinti įvairių smegenų dalių sąveiką. - Bendravimas
Santykiai yra labai svarbūs. Net smegenims ir mūsų fizinei bei psichinei gerovei. - Žaismingumas
Pasak Daniel Siegel, spontaniška, kūrybiška ir nauja patirtis gali padėtu sukurti smegenyse naujų jungčių. - Poilsis
Kai leidžiame smegenims atsipalaiduoti ir klajoti mintims, galime „atgauti jėgas“.
Ergonomisto patarimai: penki fizinės sveikatos biure faktoriai
Gaukite karščiausias naujienas tiesiai į savo el. pašto dėžutę
Kartą per savaitę, mes atsiųsime Jums naujienlaiškį, kuriame bus aktualūs straipsniai, interjero sprendimų, naujų produktų ir vykstančių akcijų pristatymai.kad susipažinau su įmonės privatumo politika.